poniedziałek, 06 grudnia 2021r.

Jak działa układ hamulcowy?

unnamed file 2

Prowadzenie samochodu w bezpieczny sposób nie byłoby możliwe bez odpowiednio dobranego układu hamulcowego. To jego działanie pomaga nam ominąć napotkane przeszkody i w sposób bezkolizyjny pokonywać trudniejsze zakręty. Ten niezwykle ważny układ powinien być szczególnie pielęgnowany, dlatego mechanik samochodowy poświęca mu sporo swojej uwagi w trakcie rutynowych badań diagnostycznych. Jak przebiega proces hamowania?

Typy hamulców stosowane w pojazdach…

Najczęściej w samochodach osobowych wykorzystywane są układy hamulcowe cierne. Można do nich zaliczyć hamulce bębnowe oraz tarczowe. Mają one odmienną konstrukcję i podobną skuteczność działania, jednak te drugie stopniowo wypierają sprawdzoną technikę bębnową.

Zasada działania hamulców ogólnie jest taka sama. Mają one wywołać odpowiednią siłę tarcia na poruszające się koła, która przeciwdziałać będzie sile rozpędzonego pojazdu. Taki układ zazwyczaj składa się z kilku elementów, wśród których można wymienić:

  • klocki hamulcowe i zaciski,
  • tarcze hamulcowe przymocowane na stałe do piasty koła, 
  • sieci obwodowej, w której znajduje się płyn hamulcowy,
  • pompy hamulcowej i korektora rozkładu siły hamowania,
  • pedału hamulca.

Spośród tych elementów szczególnie ważne są te, które mają bezpośrednią styczność z kołem. Tarcze i klocki hamulcowe zawsze szczegółowo sprawdza dobry mechanik. Kraków jest miastem, w którym sprawne hamulce przydać się mogą zawsze, a nawet najlepszej jakości materiały w końcu ulegają przetarciu.

Słów kilka o hamulcach bębnowych

Choć te wychodzą dziś z użycia, wciąż zdarzają się pojazdy wykorzystujące dawną technologię. Rozwiązanie bębnowe jest stosowane często na tylnej osi, może być również wykorzystane jako wsparcie tarczowego układu. Zasada działania polega na rozpieraniu na zewnątrz szczęk znajdujących się we wnętrzu specjalnego bębna.

Zwykle w hamulcach tego typu spotyka się hydrauliczny rozpieracz szczęk. Jego rolę odgrywa niewielki cylinderek zawierający płyn hamulcowy. Pod wpływem zwiększającego się ciśnienia, skrajne jego powierzchnie przesuwają się i rozpierają do powierzchni styku powodując spowolnienie pojazdu. 

Proces hamowania pod kontrolą

Zwalnianie samochodu odbywa się przy pomocy płynu hamulcowego. To higroskopijna, nieściśliwa ciecz, która krąży w układzie zamkniętym i pomaga zareagować w odpowiednim momencie. Wciśnięcie pedału hamowania wywołuje impuls przekazywany przez ciecz, która zmusza materiały trące i cylinderki zacisków do napierania na koło. W ten sposób dochodzi do dociskania okładzin ciernych do tarczy.

Mechanik wskazuje, że układ wymaga również odpowiedniego rozkładu siły. To zadanie specjalnego korektora, który rozprowadza moc hamowania na wszystkie koła pojazdu. Często w samochodach z takim rozwiązaniem układ hamowania ma charakter dwuobwodowy. Oznacza to więc, że lewe tylne i prawe przednie koło są połączone jednym układem a pozostałe dwa tworzą oddzielną sieć.

Może spodobać Ci się również:

Co zrobić, gdy niemiecki pracodawca nie płaci? Jakie mamy szanse na odzyskanie zaległego wynagrodzenia?

1 sierpnia 2021

Praca w Niemczech to z pewnością szansa na lepsze życie. Obecnie z powodów finansowych do innych krajów wyjeżdża bardzo dużo osób. Możliwość stałego zatrudnienia, a tym samym lepsze zarobki to…

Czytaj więcej