Ile kosztuje geometria kół? Ustawienie zbieżności – cena
Dzisiejszy poradnik poświęcimy ustawianiu geometrii kół w samochodzie. Sprawdzimy, dlaczego tak ważne jest, by była ona prawidłowa, co grozi w przypadku jazdy ze źle ustawioną zbieżnością, a przede wszystkim – jaki jest koszt przeprowadzenia korekty geometrii. Mamy nadzieję, że nasz wpis odpowie na wszystkie Państwa pytania i wątpliwości w powyższej kwestii.
Zbieżność i geometria – o co właściwie chodzi?
Zapewne każdy kierowca spotkał się z powyższymi pojęciami. Używa się ich w odniesieniu do charakterystyki zawieszenia pojazdu, a konkretnie: ustawienia kół względem siebie. Na każdej osi muszą one toczyć się idealnie w ten sam sposób, a oś przednia i tylna powinny być tak ze sobą tak zgrane, aby podczas jazdy idealnie na wprost auto znaczyło dokładnie dwa ślady. Jeżeli geometria kół jest ustawiona nieprawidłowo, pojazd nie będzie zachowywał się pewnie na drodze. Możemy zauważyć ściąganie na lewą lub prawą stronę, nerwowość i skłonność do wpadania w poślizg w zakrętach, zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Na suchym asfalcie natomiast, przy mocnym skręcie, może być słyszalne piszczenie opon. Przede wszystkim jednak szybko zauważymy, że bieżnik będzie niszczył się nieregularnie i w zastraszająco szybkim tempie.
Nieprawidłowa geometria a zużycie opon
Jeżeli zbieżność kół będzie ustawiona zbytnio do zewnątrz, będzie dochodziło do szybkiego i intensywnego ścierania się bieżnika na ich wewnętrznych częściach. Możemy tego na początku nie zauważyć, jeśli nie skręcimy do oporu kół na postoju i nie przyjrzymy się całej powierzchni opony. Geometrię ustawioną zbytnio do wewnątrz jest natomiast łatwiej rozpoznać, ponieważ opony będą się bardzo szybko ścierać na krawędziach zewnętrznych, co zapewne prędko zauważymy. Co bardzo istotne, kwestia ta nie dotyczy tylko i wyłącznie osi przedniej, takie same problemy mogą wystąpić z tyłu pojazdu. W autach, które posiadają tylne zawieszenie oparte o kolumny McPhersona, ustawianie zbieżności kół drugiej osi należy również przeprowadzać regularnie.
Ile kosztuje ustawianie zbieżności?
Na końcu przechodzimy do rzeczy, która zapewne najbardziej nurtuje każdego czytelnika, czyli kosztów. Otóż nie są one tak wysokie, jak mogłoby się wydawać. Jeśli tylko nie ma konieczności wymiany żadnych części, a jedynie przeprowadzenie korekty geometrii, za usługę zapłacimy w okolicach 150-170 złotych. Jest tak niezależnie od części Polski, w jakiej mieszkamy, oraz województwa. Nieco niższe ceny pojawiają się w dużych miastach, takich jak Warszawa czy Kraków, z uwagi na większą konkurencję między warsztatami. Nie będą to jednak duże różnice, góra 10-20 złotych. Jeżeli jednak nasz samochód jest jeszcze na gwarancji, koniecznie udajmy się w celu ustawienia zbieżności do autoryzowanej stacji obsługi (ASO). Ingerencje w zawieszenie w innych warsztatach mogą nas bowiem narazić na jej utratę.
Może spodobać Ci się również:
Niekiedy niemieccy pracodawcy są skłonni zaproponować umowę o pracę dopiero po kilku dniach próbnej pracy bez wynagrodzenia. Oznacza to, że pracujesz na okres próbny, zanim pracodawca zdecyduje, czy zawrzeć umowę…
Czytaj więcej