Co to jest pełna księgowość i kiedy należy ją zastosować?
Uproszczona księgowość jest powszechnie stosowaną formą rozliczeniową przedsiębiorstw. Polega na prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów, a także ryczałtu lub karty podatkowej. Niekiedy jednak wymogi prowadzonej działalności wymuszają zastosowanie innego rozwiązania.
Prowadzenie pełnej księgowości, różni się zasadniczo od rachunkowości uproszczonej i zawiera rozbudowany system rozliczeniowy. Ta druga opcja niechętnie jest wykorzystywana przez przedsiębiorców, ale w pewnych okolicznościach są na nią skazani.
Jaka działalność, taka rachunkowość
Przedsiębiorstwo, które wykazuje przychody poniżej 2 mln EUR ma możliwość korzystania z uproszczonej księgowości. Jeżeli jednak pułap ten, zostanie przekroczony, firma musi zacząć się rozliczać w formie pełnej księgowości. Nie ma tu znaczenia rodzaj działalności gospodarczej. Znaczenie ma obrót kwotami znacznie przekraczającymi obroty małych i średnich przedsiębiorstw.
Pełna księgowość polega na ewidencjonowaniu każdego szczegółu wpływającego na ten obrót w dużej firmie. Transparentność wymagana jest przez państwo, po to by zapobiec próbom przeprowadzenia nieuczciwych operacji finansowych. Pełna księgowość ukazuje w przejrzysty sposób działanie przedsiębiorstwa i jest to dostępne tak dla organów państwowych, jak i zainteresowanych innych podmiotów.
Charakter działalności a pełna księgowość
Rodzaj działalności jest mniej istotny dla form rozliczeniowych. Natomiast charakter już ma kluczowe znaczenie, gdy trzeba wybrać odpowiednią rachunkowość. Pełna księgowość polecana jest dla spółek handlowych, podmiotów działających w oparciu o prawo bankowe i przepisy o obrocie papierami wartościowymi. Muszą ją prowadzić również samorządy oraz zakłady budżetowe.
Wszystkie operacje księgowe powinny znajdować się w księdze głównej i księgach pomocniczych. Wymagane jest prowadzenie dzienników, a także sporządzanie wykazów inwentaryzacyjnych aktywów i pasywów. Do wglądu muszą być udostępnione zestawienia obrotów oraz sald z kont księgi głównej, a także ksiąg pomocniczych.
Kiedy należy przejść na księgowość pełną?
Przejście na pełną księgowość wynika z przekroczenia kwoty obligatoryjnie wymuszającej takie rozwiązanie. Proces zamiany księgi przychodów i rozchodów na inny rodzaj ewidencji rachunkowej rozpocząć należy od jej zamknięcia. Polega go to na podsumowaniu kolejnych kolumn i przeprowadzenie remanentu.
Duże przedsiębiorstwo musi być wsparte przez wyspecjalizowaną ekipę księgowych. Wybór opieki w tej dziedzinie jest kluczowy. Bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia księgowego każde przedsiębiorstwo może popaść w kłopoty.
Może spodobać Ci się również:
Kogo nie może zabraknąć niemal w żadnym przedsiębiorstwie? Bardzo ważnym członkiem personelu każdej firmy, która zatrudnia większą ilość osób, jest bez wątpienia specjalista ds. kadr i płac. Czym zajmuje się…
Czytaj więcej