Jaki olej do motocykla? Sprawdź, co musisz wiedzieć
Motocykliści wiedzą, że prawidłowe działanie ich maszyn wymaga stałego doglądu. Szczególnie istotnym aspektem jest kontrola oleju silnikowego, który może zapobiec przetarciom i poważnym uszkodzeniom napędu motoru. Dobór odpowiedniego smaru wcale nie musi być jednak tak prosty, zwłaszcza gdy na rynku znaleźć można produkty o różnych właściwościach. Kilka wskazówek z pewnością przyda się więc przy zamawianiu odpowiedniego płynu…
Jak często trzeba wymieniać olej?
Nie ma jednej reguły jeśli chodzi o częstotliwość wymiany oleju. Zwykle jest ona zależna od wieku modelu, rodzaju motocykla oraz wydajności silnika i sposobu eksploatacji.
Producenci motocykli podają wskazówki dotyczące konieczności wymiany oleju po przejechaniu określonej długości trasy. Takie informacje zawarte są zazwyczaj w książeczce obsługi motocykla, można je również znaleźć na portalach internetowych. W zależności od cech maszyny, wymianę oleju zaleca się przeprowadzać po przejechaniu 6, 8 lub 10 tys. km.
Niektórzy zwracają też uwagę na częstszą kontrolę poziomu oleju. Spowoduje ona zwiększenie wydajności maszyny i pozwoli utrzymać ją w dobrej kondycji przez dłuższy czas. Podczas eksploatacji jednośladu, warto stosować się do kilku zasad:
- należy kontrolować poziom oleju również pomiędzy większymi przeglądami, nie rzadziej niż raz na 1000 km,
- warto starannie dobierać smary i filtry, szczególnie do nowych maszyn, które wymagają dedykowanych produktów,
- przed dłuższą wyprawą dobrze jest wymienić olej, co znacznie usprawni działanie silnika.
Parametry charakteryzujące olej
Podczas doboru odpowiedniego smaru do motocykla, warto zwrócić uwagę na jego podstawowe parametry. Należą do nich:
- Gęstość – czyli stosunek masy do objętości oleju. Pozwala określić jego ilość w beczce, nie ma większego znaczenia jeśli chodzi o pracę silnika,
- lepkość oleju – badana w temperaturze 100 stopni – parametr charakteryzujący opór wewnętrzny smaru. Lepkość ma istotny wpływ na efektywność pompowania cieczy, powinna więc być starannie dobierana do silnika,
- Lepkość przy 25°C – parametr informujący o pracy oleju przy tzw. zimnych rozruchach
- Temperatura zapłonu – wskaźnik mówiący o tym, w jakiej temperaturze wydzielające się z oleju gazy ulegną zapłonowi.
Wybierz olej z głową
Przede wszystkim, nie warto decydować się na najtańsze produkty. Szukanie promocyjnych cen w tym przypadku może wpłynąć na obniżenie jakości pracy silnika, a nawet spowodować jego uszkodzenie. Produkty tańsze, zwykle są gorszej jakości, mogą więc nie spełniać swojej funkcji w odpowiedni sposób. Nie warto również zastępować oleju motocyklowego smarem do silników samochodowych.
Przed zakupem oleju, należy zapoznać się z zaleceniami producenta dotyczącymi parametrów smaru. Pozwoli to lepiej dobrać produkty dostosowane do pracy silnika. Warto zwracać uwagę szczególnie na symbole lepkości znajdujące się na opakowaniach oleju:
- symbole SAE 0W, 5W, 10 W oznaczają smary przeznaczone do pracy w niskich temperaturach,
- symbole SAE 20, 30, 40 to oleje dedykowane do pracy w letnich warunkach.
Są również produkty o podwójnym oznakowaniu, wskazujące na wielosezonowe użycie niezależnie od pory roku.
Może spodobać Ci się również:
Każda firma powinna w dzisiejszych czasach oprócz standardowego wynagrodzenia wprowadzać inne, pozapłacowe motywatory. Jakie jednak benefity dla pracowników jest w stanie zapewnić pracodawca, by wesprzeć podwładnych nawet w trudnej sytuacji…
Czytaj więcej