wiedza doświadczenie profesjonalizm
logo NMC

Jak stworzyć nazwę dla firmy?

Naming to tworzenie nazw zarówno firm, jak i produktów czy usług. Wbrew pozorom nie jest to zadanie łatwe. Warto pamiętać, że dobra nazwa to podstawa silnej marki. Skuteczny naming firmy rządzi się swoimi prawami, warto więc przestrzegać jego kilku podstawowych cech:

Nazwa firmy - zasady

1. Nazwa powinna być łatwa zarówno do zapamiętania, jak i wymowy. Dlatego też firmy często wybierają nazwy dwu- lub trzysylabowe oraz skrótowce. Nie jest to jednak warunek konieczny. Istotne jest brzmienie. Właściwe połączenie dwóch lub trzech słów może być gwarantem sukcesu.

2. Unikalność nazwy to podstawa. Dlatego wszystkie nazwy sprawdzamy w bazie online Urzędu Patentowego RP. Nie ma nic gorszego niż nazwa, którą ma kilka firm z tej samem branży. Najlepsza nazwa firmy to taka, która jest oryginalna i pozwala wyróżnić się wśród konkurencji.

3. Warto, aby nazwa była ponadczasowa. Tworzenie nazwy marki nie powinno wynikać z chwilowej,  panującej mody. Dlatego też bardzo dobrze sprawdzają się nazwy tradycyjnie. Wielu klientów wybiera też te, które odwołują się do miejsca pochodzenia firmy czy produktu.

4. Nazwa powinna budzić właściwe skojarzenia oraz silne emocje u odbiorcy.

5. Tworzenie nazw firm, produktów musi nawiązywać do profilu przedsiębiorstwa. Dlatego nazwy popularnych produktów są zazwyczaj swojskie, zaś produktów ekskluzywnych często bywają wyszukane i obcojęzyczne.

6. Naming powinien być dostosowany do grupy docelowej. Dlatego trzeba brać pod uwagę naszych przyszłych klientów. Inne nazwy wybierzemy dla firmy oferującej produkty dla profesjonalistów, a inne dla producenta asortymentu skierowanego do dzieci.

7. Chwytliwa nazwa pozwala firmie wyróżnić się i zostać zapamiętanym. Nie ma nic gorszego niż przeciętna i nic niemówiąca nazwa. Pomysłowość to podstawa.

8. Niezbędne jest sprawdzenie nazwy pod względem poprawności gramatycznej i stylistycznej. Co ważne, nie może ona wprowadzać odbiorcy w błąd. Należy także wystrzegać się słów powszechnie uważanych za obraźliwe i wulgarne. Warto również sprawdzić znaczenie nazwy w obcych językach.

9. Dobra nazwa firmy powinna być wizerunkowo bezpieczna. Wybór nazwy budzącej negatywne skojarzenia wpływa niekorzystnie na wizerunek marki.


Jak widać dobór właściwej nazwy wcale nie jest łatwą sztuką. W takim razie jak stworzyć nazwę firmy? Warto powierzyć to zadanie profesjonalistom i wybrać usługi agencji, która specjalizuje się w namingu. To gwarantuje, że nazwa spełni wszystkie powyższe warunki.

Monika Borkowska

<<wstecz