Ile kosztuje geometria kół? Ustawienie zbieżności – cena
Zbieżność jest niesamowicie ważną kwestią w każdym samochodzie. Pozwala na swobodne obracanie się wszystkich kół i toczenie się każdego z nich dokładnie w tę samą stronę. Już niewielkie odchyły, niewidoczne gołym okiem, mogą znacznie pogorszyć prowadzenie auta i doprowadzić do szybkiego zużywania się opon. W dzisiejszym poradniku dowiemy się, ile kosztuje usługa korekty geometrii zawieszenia oraz w jaki sposób się ją wykonuje.
Dlaczego prawidłowa zbieżność jest tak ważna?
W przypadku pojazdów jednośladowych pojęcia geometrii i zbieżności nie są aż tak kluczowe. Koła są bowiem tylko dwa i motocykl bądź motorower zawsze będzie podążał zgodnie z ich ruchem. Jednak w kwestii aut osobowych sprawa znacznie się komplikuje. Ponieważ osie są dwie, koła na każdej z nich muszą toczyć się identyczną drogą względem siebie. Gdy geometria kółjest nieprawidłowa, pojazd będzie zachowywał się niepewnie na drodze, zwłaszcza przy mokrej nawierzchni i w zakrętach. Na suchej natomiast może pojawić się piszczenie, zwłaszcza podczas wykonywania pełnego skrętu kierownicą. Zauważymy też bardzo szybkie niszczenie krawędzi opon. Jeśli zbieżność ustawiona jest zbyt mocno na zewnątrz, niszczona będzie wewnętrzna strona. Jeżeli natomiast zbytnio do wewnątrz – ścierać będą się krawędzie zewnętrzne.
Jakie są koszty ustawiania geometrii kół?
Ustawienia warto sprawdzić przynajmniej raz na rok lub dwa lata. Mogą się one pogorszyć np. po mocnym najechaniu na krawężnik lub wpadnięciu w głęboką wyrwę w drodze. Jeżeli jakiś element zawieszenia ulegnie choćby minimalnemu wygięciu, zbieżność kół od razu przestanie być prawidłowa. Ceny na szczęście nie są zaporowe. Znakomita większość warsztatów w Polsce zażąda od nas zapłaty w kwocie od 150 do 170 PLN. Ponieważ w normalnych warunkach taka usługa będzie wykonywana raz na dłuższy czas, na pewno powyższa kwota nie nadszarpnie nadmiernie naszego domowego budżetu. Możemy natomiast sporo zyskać, jeżeli jeżdżąc na złej zbieżności doszłoby do zniszczenia kompletu opon. Nieco niższych cen – rzędu 10-20 PLN – można spodziewać się w dużych miastach, takich jak Warszawa, Kraków, Poznań, Łódź czy Wrocław. Wynika to z większej konkurencji między zakładami mechanicznymi oraz walki o klienta.
Aspekty techniczne korygowania zbieżności
W większości pojazdów ustawianie geometrii wykonuje się jedynie na osi przedniej. Dokonuje się to poprzez regulację końcówek drążków kierowniczych, wykręcając je lub wkręcając. Do pomiaru poprawności geometrii wykorzystuje się najczęściej przyrządy laserowe, które pozwalają na osiągnięcie bardzo wysokiej precyzji. Dawniej stosowane urządzenia optyczne również dobrze się sprawdzały, jednak wymagały więcej pracy mechaników przy poprawnej kalibracji, tak by mieć pewność że nie wskazują fałszywych wyników. Co warto zaznaczyć – jeżeli pojazd posiada tylne zawieszenie na kolumnach McPhersona, tam również należy sprawdzić i ewentualnie skorygować zbieżność. Wykonuje się to analogicznie jak dla kół przednich.
Może spodobać Ci się również:
Nowoczesne metody ogrzewania domów i mieszkań dają nam spore oszczędności. Jedną z nich jest wykorzystanie specjalnych pomp, które potrafią przenieść do wnętrza budynku energię cieplną z zewnątrz. W dzisiejszym poradniku…
Czytaj więcej