wiedza doświadczenie profesjonalizm
logo NMC

Schemat AIDA – klucz do skutecznego tekstu nie tylko dla copywriterów

Szukacie sposobów na efektywne pisanie a dopiero zaczynacie swoją przygodę z copywritingiem? A może zajmujecie się nim od lat i szukacie inspiracji? Jeśli tak, to za chwilę przedstawię Wam schemat, który jest podstawą dobrego tekstu i zawsze się sprawdza. Jest to schemat AIDA. Na czym on polega? Najprościej to cztery zasady, które jeśli zostaną poprawnie zastosowane sprawiają, że tekst będzie przyciągnął czytelników i skłaniał ich do działania (np. zakupów).

Co oznacza skrót AIDA?

AIDA to skrót od czterech angielskich słów:

-attension – przyciągnij uwagę odbiorcy

-interest – zainteresuj, zafascynuj możliwymi korzyściami

-desire – wzbudź pożądanie

-action – wezwij, zachęć do działania.

Jak pisać teksty według schematu AIDA?

Zacznijmy od sposobów na przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta. Jest ich wiele. Może to być użycie gry słów, zastosowanie zaskoczenia czy pytania filtrującego (chodzi o takie pytanie, na które większość osób udzieli odpowiedzi „tak”). Kiedy już to osiągniemy, czas na wzbudzenia zainteresowania u odbiorcy. Można przestawić zalety oferowanych produktów lub usług, takie jak cena, wysoka jakość, innowacyjność, referencje zadowolonych klientów, czas dostarczenia produktu lub wykonania usługi. Możliwości jest naprawdę wiele. Z kolei wzbudzanie pożądania polega na pokazaniu korzyści, jakie osiągnie klient wybierając naszą firmę. Może to być darmowa wysyłka, kontakt z infolinią 24 h/7, dodatkowy produkt gratis, limitowana edycja czy wyjątkowa oferta. Natomiast wezwanie do akcji to wszystkie te sformułowania, które zachęcenie klienta do zakupu, np. zamów już teraz. Warto w tym miejscu zamieścić również numer telefony czy link do formularza kontaktowego.

Pisząc teksty według schematu AIDA szczególne znaczenie ma grupa docelowa, do której go kierujemy. Jeśli nie pamiętamy o odbiorcy nasz tekst nie przyniesie zamierzonego celu.

Monika Borkowska

<<wstecz