wiedza doświadczenie profesjonalizm
logo NMC

Dobre logo czyli jakie?

Logo firmy jest niemal tak samo ważne, jak jej nazwa. Pozwala przede wszystkim na szybkie odróżnienie od konkurencji i na łatwiejsze zapamiętanie marki. Jest również częścią identyfikacji wizualnej firmy. Warto więc wiedzieć, jakie cechy posiada dobre logo.

Ponadczasowość i oryginalność logo

Firmowe logo może przybierać dowolny kształt. Warto jednak trzymać się konkretnych zasad. Przede wszystkim logo powinno być ponadczasowe i uniwersalne. Przy jego wyborze nie można kierować się modą. Nie oznacza to, że nie można dokonywać jego odświeżenia, najczęściej w  ramach rebrandingu. Przykładem może być Pepsi,  Shell czy BP. Są również mniej udane, jak np. MasterCard,.

Ważną kwestią jest również oryginalne i kreatywne logo. Nie ma nic gorszego, niż inspiracja lub kradzież cudzego logo. Warto przypomnieć chociażby skopiowanie logo Starbucks przez sklep z kawą Kaldi's.

Kolory logo

Istotne znaczenia mają również użyte kolory. Najlepiej, jeśli logo firmowe zawiera jeden kolor główny, a drugi i trzeci są dopełnieniem. Dobrze, kiedy nie używa się więcej niż trzech kolorów. Przykładem takiego logo są Volkswagen czy Carrefour. Sam dobór kolorów też nie jest bez znaczenia. I tak, czarny bywa utożsamiany z luksusem, niebieski ze stabilnością a zielony z naturą. To typowe skojarzenia, które chętnie wykorzystują projektanci logo, by wzmocnić przekaz danej marki. Dobór kolorów wpływa także na nastrój nabywcy.

Czytelność i księga znaków logo

Logo powinno być czytelne – zarówno bardzo małe, jak i bardzo duże. Co istotne, musi dobrze wyglądać również w negatywie. Wiele firm zapomina o tym, że logo powinno być łatwe do zapamiętania oraz pasować do firmy. Warto podstawić na prostotę i minimalizm. Czasem mniej znaczy więcej. Skomplikowane logo nie jest wcale łatwe do zapamiętania.  Logo musi mieć księgę znaków. To czasochłonne i zwykle droższe, ale korzyści w przyszłości będą wymierne. Księga znaków opisuje budowę logo i umożliwia jego skalowanie.

Gdzie szukać inspiracji do logo firmy?

Tworzenie logo to niełatwe zadanie. Znaki graficzne marki często są inspirowane nazwą firmy. Takim przykładem jest Puma. Logo jest w tym przypadku niejako obrazkiem samej nazwy. Inspiracją mogę być także branża jaką reprezentuje firma. Problem może się pojawić, kiedy zmienimy profil działalności. Często w  logo wykorzystywane są symbole. Popularne są: zwierzęta (ING, Generali), gwiazdy (Converse) czy strzałki (Amazon). Wiele znaków inspirowanych jest heraldyką. Nawiązywanie do motywów herbowych czy państwowych jest bardzo popularne i przez wielu konsumentów odbierane jako nobilitacja (PZPN, Uniwersytet Jagielloński). Kolejna grupa logo ma charakter abstrakcyjny. W tym przypadku mamy do czynienia z graficznymi kombinacjami, które jednak nie odnoszą się w żaden sposób ani do branży, ani też do firmy.

Projektowanie logo nie jest łatwym zadaniem. Nie każdy posiada logo tak rozpoznawalne jak chociażby Apple. Dobre logo ma ogromne znaczenie dla całej marki. Warto więc powierzyć profesjonalistom jego stworzenie. Wtedy możemy mieć pewność, że będzie  ono budziło pozytywne skojarzenia.

Monika Borkowska

<<wstecz